Materiały

Ponad 1700 podpisów

pkp1

 

Gminy przejmują za darmo dworce PKP

gminy

Fot. Wit Hadło

Władze gminy Boguchwała przejęły nieodpłatnie dworzec kolejowy w Boguchwale. PODKARPACIE.
Kolej pozbywa się niepotrzebnych budynków i tych w złym stanie technicznym. Dworce kolejowe w Boguchwale, Dynowie, Przeworsku, Krościenku i Sanoku nie są już własnością PKP. Przejęte zostały i to nieodpłatnie, przez gminy.
Kolejny dworzec, w Czudcu, został sprzedany prywatnej firmie z Babicy.

W Krościenku w budynku dworca kolejowego powstaną mieszkania socjalno – komunalne. Obiekt od PKP nieodpłatnie przejęła gmina Ustrzyki Dolne. Za rok rozpoczną się tam prace adaptacyjne. Ta sama gmina jest też właścicielem dworca w Ustrzykach. Obecnie mieści się tam Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, ZUS i klub seniora.

W 2013 roku PKP za darmo przekazało też dworce w Sanoku, Boguchwale, Przeworsku, gdzie jest dworzec związany z wąskotorówką. Samorządy zadeklarowały, że nadal będą tam pomieszczenia z kasami.
W przyszłym roku PKP podarują gminom kolejne stacje: w Lubaczowie, Baszni i Głogowie Małopolskim.
Kolej pozbywa się budynków w złym stanie technicznym i tych, które są jej niepotrzebne. Jest też przypadek sprzedaży dworca w Czudcu, a wkrótce mogą zostać sprzedane obiekty w Jaśle i Grodzisku Dolnym.

Po kilku latach starań władze gminy Boguchwała przejęły działki należące do Polskich Kolei Państwowych, które zlokalizowane były w Boguchwale. Porozumienie objęło również nieodpłatne przekazanie na rzecz gminy Boguchwała budynku kolejowego o powierzchni 507mkw. wraz z 33 – arową działką o łącznej wartości 810 tys. zł.

Mariusz Andres PKP przekazuje dworce samorządom
530dce678618b_o
autor: Marcin Walków; źródło: Naszemiasto.pl

Na dworzec w Jelczu – Miłoszycach na razie nie ma jeszcze pomysłu (© Marcin Walków)

W powiatach graniczących z Wrocławiem przy czynnych liniach kolejowych znajdują się 34 dworce kolejowe.
Tylko połowa z nich jest otwarta. – Zmienił się sposób podróżowania koleją. W mniejszych miejscowościach dziś już nie czeka się na pociąg, ale przychodzi kilka minut przed odjazdem – tłumaczy Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP S.A. we Wrocławiu. Nawet bilet można kupić w automacie lub przez internet. Trzeba więc wymyślić coś dodatkowego (sklep, lokal gastronomiczny), co przyciągnie podróżnych na dłuższą chwilę przed odjazdem pociągu.

Ale nie wszystkie budynki dworców stoją puste i marnieją. W ostatnich latach staramy się przekazywać część dworców na rzecz samorządów lokalnych, tak by mogły one dalej służyć obsłudze podróżnych albo innym potrzebom lokalnych społeczności – dodaje Sarna. Tak stało się już z dworcami w Wołowie, Twardogórze, Pasikurowicach, Siedlcu Trzebnickim, Brochocinie Trzebnickim i Trzebnicy.

Budynek dworca kolejowego w Trzebnicy pochodzi z 1886 roku. Do 1954 mieściła się w nim restauracja, kasy i biura. Ale gdy w 1990 roku zamknięto linię kolejową do Wrocławia, dworzec podupadł. 20 lat później, gdy na tory wjechały szynobusy, gmina Trzebnica wyremontowała budynek dworca i przywróciła częściowo jego pierwotną funkcję.

Na tym nie koniec. Koleje planują przekazać samorządom kolejne dworce.
Dobiegają końca ustalenia w Międzyborzu. Trwają też rozmowy odnośnie dworców w Jelczu – Laskowicach, Siechnicach, Świętej Katarzynie, Żórawinie i Węgrach.

Wadowice chcą przejąć dworzec od PKP za darmo Dworzec PKP w Wadowicach

d7f952e4236afc03a202fc64913dc353_xl

Fot. Marcin Płaszczyca

Gmina Wadowice przystąpi do negocjacji z zarządem PKP S.A. w sprawie nieodpłatnego przejęcia dworca kolejowego. Jest na to wstępna zgoda Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

W 2006 roku zainwestowano w modernizację linii kolejowej, jak i w sam dworzec 30 mln zł.
Spółki PKP wydały pieniądze na uruchomienie tzw. Szlaku Papieskiego, który po kilku latach okazał się dużym niewypałem, ale dzięki temu mamy w Wadowicach odnowiony dworzec.

Przejmowanie budynków PKP przez samorządy to nie nowy pomysł. Pierwszym samorządem w Polsce, który odkupił od PKP dworzec był Kwidzyń. Po wielu negocjacjach Kwidzyn zapłacił w 2012r. za budynek 207 tys. zł, czyli zaledwie 10 % jego wartości.
W zeszłym roku Kwidzyń ruszył z inwestycją kompleksowej przebudowy budynek u po dawnym dworcu kolejowym jego adaptacji na potrzeby Biblioteki Miejsko – Powiatowej oraz jej filii. Brzeźnica: Zabytkowy dworzec PKP będzie uratowany przed zniszczeniem

53440807ba0e5_o

autor: Robert Szkutnik (© fot. R.Szkutnik)

Samorząd przejął od kolei zrujnowany dworzec PKP

07.05.2015 Kurier Kolejowy, Kościerski.info

Kościerzyna przejęła za darmo dworzec PKP

koscierzyna_stacja_kolejowa_fot_tomasz-przechlewski_wikimedia

Fot. Tomasz Przechlewski, Wikimedia

Miasto zabiegało o to już od kilku lat. Teraz PKP S.A. przekazały budynek bezpłatnie na rzecz miasta, a jego władze chcą wspólnie z mieszkańcami stworzyć projekt zagospodarowania obiektu – informuje portal kościerski.info. Dworzec ma być elementem węzła integracyjnego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który powinien tu w przyszłości powstać.

Poprzednie władze miasta zamierzały przeprowadzić remont obiektu, ułatwiając przy tej okazji dostęp do Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie (dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna). W budynku miały powstać sklepiki i część gastronomiczna a pozostały obszar planowano wykorzystać w celach muzealnych. Koszt projektu – szacowany na 10 mln zł – okazał się jednak zbyt wysoki.

Obecny burmistrz miasta chce zadecydować o przyszłości dworca wraz z mieszkańcami. Swoje pomysły na rewitalizację można kierować mailowo do Urzędu Miejskie go w Kościerzynie.